Svar til jobsamtale – hvorfor skal vi vælge dig?
Hvad skal man svare, når man bliver spurgt til en jobsamtale: hvorfor skal vi vælge dig? Dette spørgsmål fokuserer på kandidatens tidligere erhvervserfaring, og det kan være svært at finde et svar, hvis man ikke har et forhåndskendskab til virksomheden eller stillingen. Hvis du tidligere har arbejdet i en lignende stilling, skal du fremhæve dine vigtigste kvalifikationer og resultater for at vise, hvordan du er unikt kvalificeret til stillingen. På denne måde skiller du dig ud fra andre kandidater og kan sælge dine kompetencer til virksomheden.
Sørg for at fremhæve din værdi for arbejdsgiveren og giv eksempler på dine styrker og andre færdigheder.
Reklame
Hvad er fordelen ved dig?
Hvis du sidder til en jobsamtale, så har arbejdsgiveren allerede set din ansøgning og CV. Så du behøver ikke at gå i detaljer med disse kvaliteter. Han eller hun har allerede fastslået, at du har de nødvendige kvalifikationer til jobbet, og hvis du ikke havde opfyldt disse krav, ville du ikke være blevet inviteret til jobsamtalen. Tal i stedet om de specifikke fordele, som du kan give virksomheden. Når du taler om din baggrund og dine færdigheder, skal du forsøge at gøre dit svar så interessant som muligt.
Hvor skal man starte?
Hvis du ikke er sikker på, hvor du skal starte, så prøv at huske at fokusere på de færdigheder, som arbejdsgiveren ønsker, samt de kvaliteter, der gør dig til en god kandidat til jobbet. Hvis virksomheden f.eks. leder efter en ny afdelingsleder, skal du nævne et konkret eksempel på dine tidligere resultater, som viser, hvor passioneret du er for branchen.
Vær specifik
I dit svar skal du sørge for at give specifikke detaljer om dine kvalifikationer, erfaringer og succeser. Sørg for at fremhæve din værdi for arbejdsgiveren og give eksempler på dine styrker og andre færdigheder. I sidste ende vil dette spørgsmål hjælpe dig med at finde ud af, hvor du står i samtalen. Et godt svar vil få dig ansat. Og husk, at jo mere relevante dine svar er, jo bedre er dine chancer for at få det eftertragtede job.
Reklame