Sådan svarer du om svagheder i en jobsamtale

Har du planer om at møde op til en samtale? Hvis ja, så skal du vide, at det er en af de vigtigste faktorer at svare på dine svagheder i en jobsamtale. Det er ikke dit job, der er på spil, men hvordan virksomheden gerne vil have, at du besvarer svagheder i forbindelse med arbejdsetik, ansvarlighed, tilpasningsevne og andre ting. Hvis du besvarer disse spørgsmål korrekt, kan det give dig store fordele og kan endda give dig jobbet.

I enhver jobsamtale er det din styrke eller svaghed, der kan afgøre resultatet. Når du forbereder dig til jobsamtalen, er det meget vigtigt, at du er meget opmærksom på dine svagheder. Faktisk er det lige så vigtigt at forberede sig på svagheder som at forberede sig på styrker. Det skyldes, at svaghederne kan være afgørende for resultatet af jobsamtalen.

Der er forskellige strategier for, hvordan man kan besvare spørgsmål om svaghed. Du kan prøve at finde ud af, hvad din svaghed er. Hvis du mener, at du har svagheder, der kan være afgørende for resultatet af jobsamtalen, skal du identificere dem, så du kan overvinde dem.

Før du overhovedet begynder på din jobsamtale, bør du have en strategi for, hvordan du besvarer spørgsmål om svagheder . Hvis det er muligt, så tal med en ven eller en person, der har været i den samme stilling før. Du kan spørge dem, hvordan du håndterer den svaghed, som du har. Ved at tale med en person, der har været igennem processen før, kan du få nogle idéer og strategier, som du kan bruge.

Men hvis du ikke kan spørge en person, der har været igennem processen før, bør du forberede dig på din svaghed i en jobsamtale. Sørg for at have forberedt dig på dette spørgsmål ved at notere alle de spørgsmål, som du kan komme i tanke om, og som kan bruges imod dig. Du kan endda inkludere svarene på de almindelige svagheder, som folk normalt står over for. Du kan endda bruge svarene til at lede intervieweren hen til din styrke.

Svaret på spørgsmålet om, hvordan du skal svare på svagheder i en jobsamtale, afhænger ikke kun af dit svar. Det afhænger også af, hvordan du besvarer andre spørgsmål. Hvis spørgsmålet f.eks. er, hvordan du håndterer din karriereudvikling, skal du sørge for, at du ved, hvordan du kan planlægge den. Ellers vil arbejdsgiveren måske anse dig for at være en dårlig planlægger, og at du ikke er tilpasningsdygtig, når det gælder planlægning.

Din selvtillid er meget vigtig, når du spørger, hvordan du skal håndtere din svaghed. Du skal sørge for, at du altid er i godt humør og ikke er nervøs. At være nervøs vil kun svække din sag. Dine svar skal være oprigtige og ærlige. Du skal sørge for, at dine svar svarer til din interviewerens forventninger. Hvis dine svar ikke stemmer overens med det, som intervieweren forventer, kan han/hun føle, at du ikke er ægte, eller at du ikke er interesseret i jobbet.